Monday, August 30, 2010

Mood Raya



ble da masok 10 hri last puasa..biasanya mood raye tuh da dtg..radio2 pown byk men lgu raye da...ringtone2 phone pown sume da tuka pkai lgu raya...kalo ikutkan 1st puasa pown dah ade...tp yela, 1st day puase..sume smgt bgn sahur ngan shopping time berbuka je...=)...dah last2 ni yg g traweh surau/masjid pown mkin krg..rmai nye traweh kat shopping complex..=P...sape la ak ni kan nk sound2 org x g traweh..bkn wajib pown...ak pown bkn nye full 30 hri g traweh..haishh..


tujuan mnaip pg2 bute ni bkn nye nk bsg2 g traweh ke..puase ke..bkn ah...cuma trase gatal sket tgn ni...x mnyempat nk update blog...seblom bgerak blk U jap ag ade bgs nye tggl jejak dlu..hehh..

raye x smpi pown 2 mggu lg...bdk2 skola kompem2 da x sabar2 nk kolek dwet raye...hehe...x yah tipu la..ak pown pnah jd bdk skola gak..=P...tp pelik, ble da makin besa ni raya nyer rse cam biase je...huhu...x sampai lg ke mood raya ni????
hurmm...yela kot...cuti raya pown start 9 hribulan nnt...10 raya..haishh...9 hribulan nnt la kot bru sampai mood...shoppin pown blom(mcm la tiap2 taw shoppin sakan kan)...hurmm...


mggu ni 3 test menanti...ferment tech...science comm ngan biostat.....adehh...keje keras lg pale otak ni...penat x yah ckp la...fizikal penat..mental pown penat...tp kan..Nabi bley je perang bln puasa...stakat study lbey pe la sgt kan...bkn bjemor tgh panas pown...walopon kat BJ sne mmg pns...=P...tmbh ngan FYP ag...bkn la pe sgt pown..duk lam ekon je...hurmm...sbb ni la kot mood x dtg lg...haishh...


x kesa la mood dtg awl ke lmbt...cmne skali pown mood raya tuh kompem dtg nye...plg2 lmbt pown pg raye tuh...kalo de yg xde mood gak x taw la kan...yg penting seblom raya ni ade lg 10 hri nk puase...10 mlm akhir yg byk manfaat..bak kate mak aku..."eeiii..bdk2 ni...x rse nk tmbh pahala ke??"..lbey krg la tuh...smbil ckp kat ak ngan along....=P......


dah ah..nk gerak blk pas subuh..rsenye da subuh da..tp brg lgsg x pack lg...chioowww...

Saturday, August 28, 2010

Luasnya NERAKA

lme x update blog..post 1st bln ni..bulan ramadan ni elok la kalo bwat post islamic...mudah-mudahan bg manfaat tuk sume...=)


_________________________________________________________________________________________________________

Yazid Ar Raqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata:

Jibrail datang kepada Nabi SAW pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w

"'Mengapa aku melihat kau berubah muka?"

Jawabnya:

"Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar,dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya."

Lalu nabi s.a..w. bersabda:

"Ya Jibrail, jelaskan padaku sifatJahannam."

Jawabnya:

"Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa,nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya:

"Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?"

Jawabnya:

"Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya dibawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiappintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaituyg lebih bawah lebih panas)"

Tanya Rasulullah s.a.w.:

"Siapakah penduduk masing-masing pintu?"

Jawab Jibrail:

"Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s.. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.

Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w.. sehingga ditanya:

"Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"

Jawabnya:

"Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat."

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda:

"Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk kedalam neraka?"

Jawabnya:

"Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu."

Kemudian Nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian Nabi s.a.w.masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.

(Dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

DariHadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkankamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekorular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hastamengandungi lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua......Wallahua'lam.

Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

"Sesungguhnyaorang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dariketerangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannyakepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dandilaknat oleh sekalian makhluk."

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM , TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP .

Bertanya orang kepada Rasulullah saw :

'Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?'

Maka jawabnya Rasulullah saw:

'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'. Bila qiamat datang maka malaikat datang kekubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' SiratulMustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hambaKu."

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orangyang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuhasal diwaktu mati :-

1. Para Nabi

2 Para Ahli Jihad

3. Para Alim Ulama

4. Para Syuhada

5. Para Penghafal Al Quran

6. Imam atau Pemimpin yang Adil

7. Tukang Azan

8. Wanita yang mati kelahiran/beranak

9. Orang mati dibunuh atau dianiaya

10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.

Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw:

"Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan: 'Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Kuberpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dandahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digorengdan buah-buahan SYURGA. ' Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu dibumi. Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu."


_______________________________________________________________________________________________________________


diharapkan post kali ni dpt memberi PERINGATAN buat kita yg beragama ISLAM..rmai yg terlupa, leka dgn nikmat dunia..halal haram..dosa pahala...sume buat x peduli...termasok la diri yg hina ni...mudah-mudahan post ni dpt mmberi manfaat buat sume pmbaca...sempena ramadan yg mulia ni...byk2 la beribadat...troskan la berterawih smpi mlm 30...

Sunday, August 1, 2010

Di kesempatan ini...

Kalah..kalah..kalah...sape suka kalah???kompem2 xde kan...=)

3-2

tula score ptg td...biase la klh mng adat game....next game repair kelemahan...mng balaik..=P..pnat pown x ilg lagi ni..pasni nk kne blk U...hurmm..seb bek la dekat...dekat hutan...adehh...moga2 slamat smpai...mcm biasa..

Nightmare!!!

video

The Rev "Seized the Day" to conquer the "City of Evil" in "Bat Country", and forced the "Beast and the Harlot" to "Scream" their "Unholy Confessions". He left them "Trashed and Scattered" and "Blinded In Chains" with the "Strength of the World". He found it "Almost Easy" and became a "Sidewinder" and slithered to "A Little Piece of Heaven" in his "Afterlife", now he is "M.I.A." and his "Nightmare" has come to pass. RIP Jimmy "The Rev" Sullivan, you're gone but NEVER forgotten!


p/s: jgn lupe click nuff..=P

BIOREACTOR


soalan: pe jadi ble pompuan period?
jawapan: biasenye moody rr...
notakaki: oooo..sbb tu la lecturer lab bioreactor aku cam moody je aritu...2 repot skali kne anta...

soalan: pe beza peristaltic pump ngan pump jamban?
jawapan: dalam jamban de 3 or 4 pump..peristaltic pump de satu tuk di share dlm..ermm..18 lab????WTF!
notakaki: peritaltic pump is a NEED..pump jamban is a WANT...x sia2 amek PSDM..

tiba2 je aku emo ngan kls bioreactor ni...lecture haram x paham..pegi kls mcm kuar g window shoppin je...lab pown sme..bkn nk slhkn lecturer...lecturer hebat cmne pown x gne kalo lab cam jamban...haishh...nape bioreactor je????sbb ni je point yg ade..=P...

dah2..mcm biase la..x gne pown kalo memekak lam blog je..agak2 x bley wat pape..wat bodo jela...cri inisiatif leyn...mcm....

SIAPKAN SLIDE TUK PRESENT DEPAN SUPERVISOR!!!